Burundi appoints militia leader to run state broadcaster

Burundi has appointed the head of the ruling party youth league to head its state-run broadcaster, a move an opposition party has described as a danger to press freedom.

In a presidential decree signed on July 3 and seen by Reuters on Sunday, President Pierre Nkurunziza said he had appointed Eric Nshimirimana to be the director-general of the National Radio Television of Burundi (RTNB).

Human rights groups say that Imbonerakure, the youth wing of Nkurunziza’s CNDD-FDD party, has been used to cause violence against anyone perceived to be opposed to Nkurunziza.

Hundreds of Burundians have been killed in clashes with security forces and half a million have fled since Nkurunziza said in 2015 he would run for a third term in what his opponents saw as a breach of the constitution. He won reelection.

The government dismisses the charge, saying the group was purely political and accused opponents of stirring up tensions in a nation that emerged from an ethnically charged civil war in 2005.

The deputy chairman of the opposition FRODEBU party, Léonce Ngendakumana said Nshimirimana’s appointment could suggest Nkurunziza wants to seek another term in office in next year’s election and now having Nshimirimana in control of the state broadcaster will help the ruling party will get more dominant coverage.

“The RTNB remains the only media in Burundi with countrywide coverage. Appointing the chairman of the Imbonerakure which has close ties with the army, the police or the intelligence service is not for free,” Ngendakumana told Reuters.

“The current president seeks the support of the youth league by thanking them and in order to totally control the country’s very important media outlet, the RTNB, less than a year before the elections.”

A journalist working with RTNB who did not wish to be named said Nshimirimana’s appointment would not change things.

“The floor is only given to people supporting the ruling party. The opposition is rarely given a chance to talk. So, the situation will remain the same,” the journalist said.

In March, Burundi’s media regulator revoked the BBC’s licence and accused it of airing a documentary that it said was false and damaged the country’s reputation.

It extended an existing suspension on Voice of America, accusing it of employing a reporter who opposed the government.

Source(s): Reuters